..suka suki saya..

..suka suki saya..
:: suka suki saya ::

Thursday 4 August 2011

:: Ramadhan Al Mubarak ::

assalamualaikum sume.
arini da  masuk arie ke 4 kot kite puasa.
kejap je rasenye da 4 ari kite menahan lapar dengan nafsu masing masing.
jadinye malam nie malam yang ke 5 laa patutnye kite bertarawih kan
ALAAA ~
ape yang aku ngarutkan nie -.-"
aku tade idea laa.mungkin sebab aku puase kot HAHAHA
time puasa cani laa kite sume ade banyak mase tok mendekatkan diri kepade pencipta kite.
keLas pon jadi kurang., assignment pon makin sikit.
so ni aku na share sikit laa ape yang aku bole share ye.
care care saye sendiri amalkan untuk meningkatkan kualiti ibadah aku ni haa insyaAllah
  1. kurangkan mase tido n rehat : bende nie memang akan selalu kite perhatikan bile kite sume pose.memang syok tido time pose ni sebab nyaman and tenang je. tp macam yg bease kite dengar., tido yang berkualiti nie selama 6jam je. jadi pandai2 laa na bahagikan mase tu antare ibadah harus dengan sunat okay .
  2. kurangkan cakap benda yang sia-sia : da kalau keLas pon da kurang., assignment pon makin sikit., da tentu laa banyak mase yang terluang kann.? haa apekate dalam mase yang terluang tu., kite bace sikit alQuran tu an. ade jugak faedah dengan pahala nye betul tak.? kaLau tahun lepas kite dapat khatam separuh je., tahun nie kite azam tok khatam 1 alQuran tu oke.engat x ade hadis Nabi s.a.w yang berbunyi lebih kurang cani
    " Sungguh beruntung seseorang itu sekiranya hari ini lebih baik daripada semalam dan sungguh celaka la seseorang itu sekiranya hair ini lebih teruk daripada semalam".
  3. kurangkan mase makan dan minum : mesti point yg ke 3 ni ramai yang xbole trime an.
    ye laa., da name pon pose an.,bile plak na makan nye. HAHAHA
    maksud aku time na sahor tu kite bole kurangkan mase kite dok at meja makan., pas sahor xperlu laa na terlango ag at meja makan. terus g amek wuduk then g buat solat sunat pape yang patot kan :)

okayy.. tu je laa yang aku bole share same same.
ape yang baek tu datang daripada Allah and same same la kite amalkan ape yang bole bawak kebaikan dalam idop kite.

pikir pikir kan dan selamat beramal :)


No comments:

Post a Comment