..suka suki saya..

..suka suki saya..
:: suka suki saya ::

Tuesday 19 July 2011

bicara kita..

assalamualaikum dan selamat petang.
amboi da macam bagi syarahan la plak :)
orite skang ni pakcik tade la wt pape tu pasal la rase na meng-update je blog saye nie :)

haa., tajuk entry kali nie bkn laa nak share pasal bicara hati ke atau bicara yg humorous gitu tapi pasal bicara al insan yg xkan pernah abes.
malas laa na cite lebey lebey. ni nak share satu kisah sahabat Nabi Muhammad saw.
layan ~


Dalam satu riwayat., pada suatu hari Luqman Hakim telah memasuki pasar dengan menunggang himar sambil anaknya berjalan kaki. melihatkan keadaan Luqman itu., sesetengah orang pun mula berbisik., "Lihat orang tua itu., sungguh tidak bertimbang rasa., sedangkan anaknya dibiarkan berjalan kaki". Setelah mendengarkan itu., Luqman pun terus turun dari himar itu dan menyuruh anaknya untuk menaiki himar itu pula.

Setelah itu., Luqman kembali berjalan semakin jauh ke dalam pasar tersebut. Kemudian., Luqman terdengar lagi suara orang-orang yang berada di pasar itu., " Lihatlah anak muda itu.,sungguh tidak bertimbang rasa. Sampai hati membiarkan bapanya yg lemah itu berjalan kaki." Lalu Luqman pun terus menaiki himar itu bersama anaknya.

Sambil meneruskan perjalanan mereka., masih terdapat suara yg tidak berpuas hati dengan kelakuan mereka.
"Lihatlah keadaan anak beranak yg tidak berhati perut itu., tidak mengasihani himar yg dinaiki mereka itu".
Setelah mereka sampai di rumah., Luqman menasihati anaknya mengenai sifat dan telatah mereka.
Katanya., "Sesungguhnya setiap manusia daripada percakapan. Maka bagi orang yg berakal tiadalah dia meminta pertimbangan melainkan kepada Allah swt.

ini lah kehidupan.mmg sgt susah untuk kite puaskan hati sume orang. da kalau sume orang kite na puaskan ati., da tentu bukan life namenye
fikir fikir kan dan selamat beramal :) 


No comments:

Post a Comment